Skip to main content

Een canonical tag is een koppelingstag waarin je de Spiders van zoekmachines laat weten dat dezelfde content zich nog op een andere URL bevindt en dat die URL leidend is.

De canonical tag wordt herkend door alle belangrijke zoekmachines. Het is een technische manier om dubbele inhoud te voorkomen. Deze tag wordt geplaatst in de <head> van jouw Website en is ideaal gelegen op elke pagina, zelfs als de pagina de enige is met deze inhoud.

<link rel = “canonical” href = “http://www.exampleurl.com/examplemap/” />

 Wanneer gebruiken wij een canonical tag?

De canonical tag wordt het meest gebruikt om problemen met filter pages te voorkomen(wat we eerder hebben besproken in de 5 technische SEO tips voor optimalisatie), bijvoorbeeld. Als je veel van dezelfde producten hebt in een webshop en je klant deze kan filteren met kleur of grootte dan zijn deze producten gemeenschappelijk maar ze hebben dan nog steeds dezelfde URL. Niet al deze URL’s zijn relevant voor de zoekmachine resultaten, want veel producten raken uitverkocht of worden na een tijdje uit het assortiment gehaald. Stel dat een Website de volgende twee URL’s heeft:

  • http://www.exampleurl.com/shoes/shoes-black-with-sequins 
  • http://www.exampleurl.com/shoes/shoes-black-with-sequins?size-42

Een specifieke zwarte schoen met pailletten wordt op één URL verkocht. Op de tweede URL heeft de schoen de maat 42. De inhoud van de tweede pagina is bijna identiek aan de pagina op de eerste URL. De pagina met een grootte is niet alleen in maat 42, maar ook in 38, 40 en verder. Omdat in dit geval elke grootte zijn eigen URL heeft, wordt er dubbele inhoud gemaakt.

Om aan Spiders van zoekmachines te vertellen welke URL de ‘hoofd-URL’ is, kan de canonical tag worden gebruikt, in dit geval de URL zonder grootte.

Dit wordt geplaatst in de <head> van de pagina die niet kan worden geïndexeerd en verwijst naar de hoofd-URL, de canonieke pagina.

De canonical ziet er dan zo uit: <link rel = “canonical” href = “http://www.exampleurl.com/shoes-black-with-sequins” /> De canonical URL kan worden gebruikt tussen 2 domeinen.

Als je om welke reden dan ook inhoud op een andere plaats publiceert, geeft de canonical tag aan welke URL moet worden geïndexeerd. Het canonieke label is een signaal voor een spider van een zoekmachine, geen moeilijke vereiste. Als je echt dubbele inhoud wilt vermijden, zoek dan naar een andere technische oplossing zoals een meta-robots-tag ‘noindex, nofollow’ of een Disallow: in de robots.txt of 301 permanente omleiding. De beste oplossing verschilt per geval.

Onze specialisten kunnen je hierover adviseren.

Kom hier meer te weten over canonical tags:



Mathias Aaftink

Auteur Mathias Aaftink

Geïntrigeerd door klantgedrag, performance marketing en klantervaring en de manier waarop organisaties daarop inspelen. Met mijn ervaring voel ik me thuis in de wereld van (digitale) marketing en branding. Ik ga nieuwe uitdagingen met veel plezier aan en voel meteen een groot verantwoordelijkheidsgevoel om er een succes van te maken. Projecten waarbij ik mijn ondernemende vaardigheden en mindset kan inzetten geven mij veel energie en dit is waar ik voor u van toegevoegde waarde kan zijn.

Meer berichten van Mathias Aaftink

Laat een reactie achter

Chat openen
1
👋 Samen online groeien en mooie resultaten behalen? 📈 Stuur ons een WhatsApp berichtje en ontvang meer informatie!