Skip to main content

SEO versus SEA: wat is de beste methode voor jouw bedrijf?

Twijfel je welke vorm van online marketing de beste keuze is voor jouw website? Je bent niet de enige! Zelfs professionele marketeers, met jarenlange ervaring in het optimaliseren voor zoekmachines, vinden het moeilijk om een perfecte balans te vinden tussen SEO en SEA. Het doel van zowel SEA als SEO is om jouw website zo hoog mogelijk in de zoekmachine ranking te krijgen. Beide werken echter op verschillende manieren en de ene methode kan sneller resultaten opleveren dan de andere.

Webmasters raden een combinatie van SEO en SEA aan om uw website te laten groeien en een goede positie in de Google zoekmachine te realiseren, maar op welke methode zou je de nadruk moeten leggen en waarom? Laten we beide marketingmethodes in detail bespreken, inclusief de voor- en nadelen ervan. Tegen de tijd dat je klaar bent met het lezen van dit artikel, weet je welke marketingmethode het beste is voor jouw website.

Laten we beginnen met SEO!

  1. SEO (zoekmachine optimalisatie)

SEO staat bekend om het genereren van organisch verkeer naar jouw website. Simpel gezegd helpt deze methode je om jouw klantenbestand te vergroten door de aandacht van je doelgroep op de meest generieke en natuurlijke manier op jouw website te vestigen. Je bent niet afhankelijk van het betaalde verkeer voor verkopen. Mensen zullen je website vinden als ze op Google naar vergelijkbare diensten zoeken.

Als je jouw on-site en off-site SEO optimaliseert, is de kans groot dat Google jouw website op de eerste pagina van de zoekresultaten plaatst, waardoor de bekendheid en zichtbaarheid bij de doelgroep toeneemt. Het belangrijkste doel van SEO is om deze zogenaamde ‘webspiders’ te informeren over de inhoud van jouw website. Op deze manier kunnen deze bots jouw website binnen Google hoger rangschikken dan de website van jouw concurrent.

SEO-optimalisatie kost tijd. Je kunt de SEO-strategie niet implementeren en van de ene op de andere dag resultaten verwachten. Het duurt weken tot maanden voordat mensen de resultaten zien. Consistentie is de sleutel tot een effectieve en succesvolle SEO-optimalisatiestrategie. Je moet consistent zijn met inhoud, plaatsingsschema en technische SEO om organisch verkeer naar jouw pagina te leiden en de betrokkenheid van jouw publiek te behouden. Een paar dingen die meegenomen worden in SEO zijn:

  • Zoekwoordoptimalisatie
  • Leesbare en gebruiksvriendelijke inhoud
  • Regelmatige plaatsing van blogs
  • Off-site SEO
  • Website snelheid optimalisatie

Waarom Kiezen Voor SEO?

SEO is de meest kosteneffectieve methode om een website te rangschikken. Je hoeft niet elke keer te betalen wanneer een gebruiker via de advertentiecampagne op jouw website klikt. De enige kosten die je met SEO hebt, zijn de kosten van een digitaal marketing bureau zoals Digital Movers en een SEO-specialist. Soms kan het opbouwen van autoriteit je ook wat geld kosten als je bijvoorbeeld investeert in backlinks met een hoge autoriteit. SEO zal verkeer naar jouw website brengen, zelfs als je stopt met SEA campagnes. Kortom, SEO genereert langdurige resultaten.

Het enige ‘probleem’ met SEO is dat het relatief langzaam is ten opzichte van SEA adverteren. U wordt verondersteld maanden te wachten en veel tijd te besteden aan het optimaliseren van uw inhoud om de beste resultaten te krijgen. Hoe meer je aan de SEO van jouw website werkt, hoe beter deze wordt en hoe hoger de inhoud van jouw website in de zoekmachine zal scoren.

Hulp nodig bij jouw SEO-optimalisaties? Onze SEO specialisten staan altijd klaar om je verder te helpen!

2. PPC (Pay-Per-Click) Adverteren

SEA is de betaalde marketingmethode, waarbij je bezoekers koopt voor jouw website. Het wordt algemeen beschouwd als ‘gedwongen’ verkeer. Zoals de naam al doet vermoeden, moet je betalen elke keer dat een gebruiker op jouw website komt door op de Google-advertentie te klikken. Je moet de advertentie nog steeds optimaliseren voor Google-ranking door een goede titel toe te voegen en de juiste zoekwoorden in de advertentietekst te gebruiken.

Directe Resultaten

Het opzetten van een nieuwe marketingcampagne kost tijd maar levert snel resultaat op. Bovendien hoef je niet veel tijd te besteden aan het onderzoeken van zoekwoorden, het optimaliseren van inhoud voor zoekmachines en het schrijven van blogberichten voor websites van concurrenten voor backlinks.

Terwijl SEA zijn werk doet, kun je je voorbereiden op productlanceringen, genieten van vakanties en je concentreren op andere cruciale zaken voor jouw bedrijf. Je kunt SEA ook combineren met SEO om de inhoud en zichtbaarheid van jouw website te verbeteren. Het grote voordeel van het gebruik van een SEA-campagne is dat je direct resultaten krijgt, aangezien Google jouw website op de eerste pagina van de zoekresultaten zal gaan weergeven.

Makkelijk Te Rangschikken

Met een goed SEA-plan hoef je je geen zorgen te maken over de veranderingen in het algoritme van Google die van invloed zijn op jouw website-ranking. Jouw organische ranking of het type inhoud dat je op internet plaatst, zal er nauwelijks toe doen wanneer je op de topposities biedt.

Als je eenmaal hebt geïnvesteerd in de door Google betaalde campagnes, kun je erop vertrouwen dat jouw website een hoge positie in de zoekmachine zal behalen. Als het op Google aankomt, moet je de beste Google-rangschikkingspraktijken volgen. Je hoeft je geen zorgen te maken dat Google jouw website bestraft voor het gebruik van de ‘black hat’ SEO-tactieken.

Nadelen

Nu je profiteert van een snellere ranking, zul je meer moeten betalen om de resultaten te zien. Hoe meer geld je uitgeeft aan SEA-campagnes, hoe hoger jouw website zal scoren. Zodra je stopt met het uitvoeren van de SEA-campagnes, ontvang je helemaal geen betaald verkeer meer.

SEA lijkt misschien minder tijdrovend dan SEO, maar je moet nog steeds tijd besteden aan het onderzoeken van zoekwoorden, het berekenen van rendementen en het effectief afhandelen van SEA. Je kunt het zelf doen, maar een overgrote meerderheid van de website-eigenaren besteed het opzetten en bijhouden van SEA-campagnes uit aan een specialist als Digital Movers voor het beste resultaat. Wij zijn Google Partner dus je hebt in ieder geval professioneel en gespecialiseerd bedrijf aan boord!

Hulp nodig bij jouw SEA-campagnes? Onze SEA-specialisten staan altijd klaar om je verder te helpen!

Welke Moet Je Kiezen?

Het antwoord hangt af van het budget en jouw voorkeur. Voor sommige bedrijven doet alleen SEO wonderen als het op de juiste manier wordt geïmplementeerd. Voor andere bedrijven is SEA de enige manier om publiek naar de website te leiden vanwege het competitieve karakter van de branche. In de meeste gevallen bevelen de digitale marketingexperts een combinatie van strategieën aan – zowel SEO als SEA – voor de beste resultaten. Als je genoeg tijd hebt, zou je SEO kunnen implementeren. Als je weinig tijd heeft, kun je kiezen voor SEA-campagnes, in combinatie met SEO, voor onmiddellijke resultaten.

Zou je een SEO en/of SEA specialist willen inhuren? Neem contact met ons op en wij laten je de mogelijkheden zien.

Mathias Aaftink

Auteur Mathias Aaftink

Geïntrigeerd door klantgedrag, performance marketing en klantervaring en de manier waarop organisaties daarop inspelen. Met mijn ervaring voel ik me thuis in de wereld van (digitale) marketing en branding. Ik ga nieuwe uitdagingen met veel plezier aan en voel meteen een groot verantwoordelijkheidsgevoel om er een succes van te maken. Projecten waarbij ik mijn ondernemende vaardigheden en mindset kan inzetten geven mij veel energie en dit is waar ik voor u van toegevoegde waarde kan zijn.

Meer berichten van Mathias Aaftink
Chat openen
1
👋 Samen online groeien en mooie resultaten behalen? 📈 Stuur ons een WhatsApp berichtje en ontvang meer informatie!