Skip to main content

RLSA Retargeting voor search

Adverteren biedt veel verschillende mogelijkheden aan waarbij veel van deze mogelijkheden nog steeds nieuw zijn voor veel online marketeers zoals RLSA binnen Google Ads. Vandaag zullen we remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA) behandelen met als doel je daar meer over uit te leggen. Ook vertellen wij hoe dit verschilt, hoe je dit kan benadrukken en wat je ermee kunt doen.

RLSA is een mogelijkheid binnen het grotere plaatje van remarketing. De meeste marketeers denken alleen maar aan de bekende remarketing mogelijkheid Display waarbij RLSA een tweede goed presterende optie is.

Binnen Display-remarketing adverteer je naar gerichte bezoekers die jouw website eerder hebben bezocht. Dit alles met het uiteindelijke doel om deze bezoekers weer op jouw website te krijgen en zo het aantal conversies op jouw website te verhogen. Dit gebeurt via het Google Display Netwerk. Dit is nog steeds anders dan remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA).

Wat is RLSA?

RLSA, of remarketinglijsten voor zoekadvertenties, is een functie binnen Google Ads waarmee je jouw campagne met zoekadvertenties kunt richten op mensen die jouw website al hebben bezocht, inclusief de meest waardevolle prospects.

Het verschil met remarketing op het display netwerk is dat je ze nu niet kan bereiken door advertenties op andere websites te plaatsen, maar je geeft advertenties weer wanneer deze bezoeker zoekt in de Google-zoekmachine die is getarget op specifieke zoekwoorden. Op deze manier kan je zoekadvertenties weergeven aan deze bezoekers wanneer ze specifieke zoekopdrachten op Google invoeren. Volgens verschillende benchmarks converteert slechts 2-4% van de websitebezoekers volgens Google. Maar het pad dat naar een aankoop of een andere vorm van conversie leidt (ingevuld contactformulier, enz.) bevat meerdere commerciële zoekopdrachten.

Uit onderzoek van Rakuten Marketing blijkt dat de kosten per conversie met 56% dalen bij een RLSA-zoekopdracht. Adverteerders die geen gebruik maken van RLSA hebben daarom 10% minder conversies dan adverteerders die het wel gebruiken.

Dezelfde remarketinglijst kan worden gebruikt voor zowel display- als zoekremarketing, maar deze lijst vereist minimaal 1.000 voor RLSA in vergelijking met slechts 100 voor display-remarketing.

Hoe gebruik je RLSA?

Er zijn talloze strategieën die uit meerdere substrategieën bestaan. Daarom is het moeilijk om een ​​strategie te presenteren die het beste werkt, omdat voor elk bedrijf een andere aanpak vereist is. Maar de strategieën voor remarketinglijsten voor zoekadvertenties kunnen worden onderverdeeld in vier hoofdcategorieën:

Hoger bieden voor drop-outs

Je kan biedingen betalen voor jouw unieke bezoekers die in jouw remarketinglijst staan. Je kan dus met meer dan 25% bieden voor bezoekers die jouw website in de afgelopen 30 dagen hebben bezocht. Je kan er ook voor kiezen om alleen mensen te targeten die een bepaalde pagina hebben bezocht, zoals het winkelmandje. Er wordt niet gezegd dat deze bezoekers niet geïnteresseerd zijn in jouw product, maar misschien willen ze er wel een tijdje over nadenken. Target ze met specifieke kortingen of andere marketingacties, zodat je hen ertoe aanzet dingen te kopen.

Grote voorkeur

Je kan de optie kiezen om te adverteren op zoekwoorden die je normaal gesproken niet zou gebruiken, omdat deze te algemeen zijn. Iemand die jouw fiets in het verleden al heeft gekocht en na een half jaar op zoek is naar ‘fiets’, kan geïnteresseerd zijn in het product dat je verkoopt.

Voorkom het verschijnen van jouw ads aan converteerders

Wanneer jouw consument al op jouw website heeft geconverteerd, wil je ze niet opnieuw met hetzelfde product targeten. Vooral als jouw producten of diensten met een langere levensduur verkoopt.

Upselling / Cross – Selling

Je hebt mogelijk een productcategorie / -service die marge-technisch niet interessant genoeg is voor normale Google Ads-advertenties, maar interessant is voor huidige klanten. Met RLSA kan je deze advertenties alleen weergeven aan bezoekers van eerdere websites als ze naar deze producten / services zoeken. Sommige producten zijn ook zeer geschikt voor upselling, denk aan laptops, tablets, telefoons, fietsen enz. De kans is groot dat iemand die net een racefiets heeft gekocht, ook wat kleding nodig heeft.

Conclusie

RLSA is een gemakkelijke manier om contact te maken met consumenten die al geïnteresseerd zijn in jouw product / service. Als je deze mensen met de juiste boodschap en product / dienst target, komt hij of zij waarschijnlijk terug naar jouw website om dat product te kopen. Dit is waarschijnlijk de goedkoopste manier om weer contact te maken met jouw klanten, dus probeer het eens.

Mathias Aaftink

Auteur Mathias Aaftink

Geïntrigeerd door klantgedrag, performance marketing en klantervaring en de manier waarop organisaties daarop inspelen. Met mijn ervaring voel ik me thuis in de wereld van (digitale) marketing en branding. Ik ga nieuwe uitdagingen met veel plezier aan en voel meteen een groot verantwoordelijkheidsgevoel om er een succes van te maken. Projecten waarbij ik mijn ondernemende vaardigheden en mindset kan inzetten geven mij veel energie en dit is waar ik voor u van toegevoegde waarde kan zijn.

Meer berichten van Mathias Aaftink

Laat een reactie achter

Chat openen
1
👋 Samen online groeien en mooie resultaten behalen? 📈 Stuur ons een WhatsApp berichtje en ontvang meer informatie!