Skip to main content

Wat is het verschil tussen on-page SEO en off-page SEO?

Zoekmachineoptimalisatie wordt sinds het ontstaan van het internet gebruikt als digitale marketingstrategie. Deze marketingmethode wordt vaak gebruikt om mensen naar jouw website te leiden, een nieuw publiek op te bouwen en de aandacht van jouw prospects te trekken. De SEO die in het begin werd gebruikt, is echter compleet anders dan de SEO-technieken die vandaag de dag worden gebruikt. De dagen dat mensen hun websites volproppen met trefwoorden en backlinks om alleen maar hoger in de zoekmachine te komen zijn allang voorbij. Tegenwoordig moet je je concentreren op meerdere op SEO-strategieën om jouw website hoger op Google te laten verschijnen. Het algoritme voor zoekmachineoptimalisatie verandert zo nu en dan.

Website-eigenaren implementeren zowel on-page als off-page SEO-marketingstrategieën om gekwalificeerde leads te genereren en de verkooptrechter te verbeteren. Als je al een tijdje aan SEO doet, heb je misschien wel eens gehoord van de on-page en off-page SEO. Dit zijn de meest populaire marketingmethodes voor zoekmachineoptimalisatie. Beide helpen je jouw websitepositie te laten groeien en de technische prestaties van jouw bestemmingspagina’s te verbeteren. De strategieën die worden gebruikt in on-page en off-page SEO zijn verschillend.

Laten we beide marketingmethodes in detail doornemen.

1. On-Page SEO Optimalisatie

De ranking van jouw website is direct gerelateerd aan on-page SEO. Zoals de naam al doet vermoeden, verwijst het naar de wijzigingen die je aanbrengt op de website of inhoud om jouw SERP-beoordeling in de zoekmachine te verbeteren. Het bestaat uit technische aspecten en inhoud. Het belangrijkste doel van on-page SEO is om de kwaliteit van jouw inhoud te verbeteren en relevant verkeer naar jouw website te brengen. Het spreekt dus voor zich dat hoe meer je je richt op on-page SEO, hoe meer verkeer je op jouw website genereert. Dit is wat on-page SEO-optimalisatie omvat:

  • Koppen en sub koppen
  • Titel tags
  • Snelheid van jouw website
  • Responsiviteit van jouw website
  • Interne link building
  • Alt tekst
  • Metagegevens

Het begint met de koppen of H1-tags die kort, duidelijk en relevant moeten zijn voor de inhoud van jouw website. Je kunt de relevante zoekwoorden aan de koppen toevoegen om ze relevanter te maken, maar dat is niet nodig. Je kunt de inhoud ook verdelen in verschillende sub koppen en meerdere alinea’s, zodat het voor jouw publiek gemakkelijker is om de inhoud gemakkelijk te begrijpen.

Zoekwoord Optimalisatie

On-page SEO heeft alles te maken met zoekwoordoptimalisatie. Je moet je concentreren op het strategisch plaatsen van zoekwoorden in de inhoud om de beste positie voor jouw bericht te garanderen. Jouw doelgroep typt het trefwoord in de zoekbalk bij het zoeken naar specifieke inhoud. Hoe relevanter jouw zoekwoord is voor hun zoekopdracht, hoe groter de kans dat ze jouw webpagina bovenaan de zoekresultaten vinden.

Specialisten voeren zoekwoordonderzoek uit met behulp van SEO-tools om de beste zoekwoorden voor websites te vinden. Zoekwoordonderzoek is vrij eenvoudig. Je moet de zoekwoorden echter zo plaatsen dat ze bij jouw inhoud passen en er natuurlijk uitzien op jouw website. Zoekwoordoptimalisatie betekent niet het vullen van zoekwoorden. Google bestraft de websites die volgestopt zijn met trefwoorden alleen voor ranking.

De sleutel om jouw website op de eerste pagina van het zoekresultaat te krijgen, is trefwoordoptimalisatie. Gebruik de juiste trefwoorden en verspreid deze zo strategisch mogelijk door de inhoud.

Laadsnelheid Van Jouw Website

Het lijkt misschien een voor de hand liggende vereiste, maar veel mensen optimaliseren hun website niet voor snelheid. De pagina’s die langzaam laden, hebben een zeer hoog bouncepercentage omdat mensen niet langer dan 3 seconden wachten tot een website geladen is.

De kans is groot dat jouw doelgroep jouw website verlaat voordat het zelfs maar de inhoud heeft gezien, als het laden te lang duurt. Het heeft niet alleen invloed op de tevredenheid van jouw klanten, maar het speelt ook een belangrijke rol in de positie van jouw website. Google bestraft websites die niet zijn geoptimaliseerd voor laadsnelheden door ze lager in de ranking te plaatsen.

Dit waren de belangrijkste aspecten van on-page SEO. On-page SEO richt zich op elk aspect dat verkeer naar jouw website brengt en je helpt hoger in Google te komen. Laten we verder gaan met off-page SEO-optimalisatie en de factoren waarin deze methode verschilt van on-page SEO.

2. Off-page SEO Optimalisatie

Net zoals Google het vullen van zoekwoorden en dubbele inhoud voor optimalisatie op de pagina heeft verboden, geldt hetzelfde voor het kopen en verkopen van backlinks om hoge autoriteit in zoekmachines te krijgen. Off-page SEO heeft alles te maken met het opbouwen van autoriteit voor jouw merk in de zoekmachine. Jouw doel is om jouw website bovenaan de zoekmachine te krijgen door verkeer via externe bronnen te genereren. Nu kun je organisch verkeer naar jouw website brengen via sociale media, de websites van concurrenten en andere pagina’s die relevant lijken voor jouw niche.

In een notendop, off-page SEO omvat strategieën om backlinks te krijgen van websites met een hoge autoriteit om jouw website-autoriteit in de zoekmachine te verbeteren en jouw merk te promoten bij een breder publiek. Dit moet echter niet verkeerd worden begrepen met het vullen van webpagina’s met irrelevante backlinks van slechte kwaliteit. Deze strategieën kunnen ervoor zorgen dat jouw website wordt bestraft in plaats van de positie in de zoekresultaten te verhogen. Het lijdt geen twijfel dat de zoekmachine rekening houdt met het aantal backlinks dat je naar jouw website genereert, maar zorg ervoor dat kwaliteit belangrijker is voor Google dan kwantiteit. De Google-bots controleren de bronnen van deze links, de autoriteit van deze platforms en andere cruciale factoren. 10 links van websites met een hoge autoriteit zijn een stuk relevanter en waardevoller dan 100 links die zijn gegenereerd vanaf pagina’s van lage kwaliteit. Je moet je dus altijd richten op het bereiken van websites met hoge domeinautoriteiten omdat ze de inhoud er gezaghebbender en relevanter uit laten zien.

Je vraagt je vast af hoe je strategieën voor linkbuilding kunt gebruiken om verkeer naar jouw website te leiden. Er zijn vier strategieën die u zullen helpen authentiek verkeer naar jouw website te brengen via backlink-strategieën. Onderstaand een korte toelichting per strategie:

  • Het schrijven van gastblogs van hoge kwaliteit voor de websites van jouw concurrenten, zodat je een kwalitatieve backlink terugkrijgt.
  • Het controleren van gebroken links op de websites van jouw concurrent en hen vragen die links te vervangen door de inhoud die je hebt gepubliceerd.
  • Het gebruiken van infographics om meer organisch verkeer naar jouw pagina te leiden.
  • Het benaderen van influencers om je blog te promoten omdat zij toegang hebben tot een groter publiek.

Hulp nodig bij jouw SEO-optimalisaties? Onze SEO specialisten staan altijd klaar om je verder te helpen!

Mathias Aaftink

Auteur Mathias Aaftink

Geïntrigeerd door klantgedrag, performance marketing en klantervaring en de manier waarop organisaties daarop inspelen. Met mijn ervaring voel ik me thuis in de wereld van (digitale) marketing en branding. Ik ga nieuwe uitdagingen met veel plezier aan en voel meteen een groot verantwoordelijkheidsgevoel om er een succes van te maken. Projecten waarbij ik mijn ondernemende vaardigheden en mindset kan inzetten geven mij veel energie en dit is waar ik voor u van toegevoegde waarde kan zijn.

Meer berichten van Mathias Aaftink
Chat openen
1
👋 Samen online groeien en mooie resultaten behalen? 📈 Stuur ons een WhatsApp berichtje en ontvang meer informatie!