Skip to main content

Laten we één ding duidelijk maken; content marketing is niet alleen het hebben van een blog. Bloggen maakt deel uit van het grotere geheel wat content marketing is en de manier waarop merken werken hun doelgroep overtuigen voor een verkoop.

Er zijn drie essentiële fasen waar de consument doorheen gaat: awareness, consideration en purchase. Na deze fasen is er ook de mogelijkheid om je consument te converteren tot fan, maar we focussen op deze drie kernfasen. Elk specifiek het stadium van deze trechter heeft zijn eigen functie en dus zijn eigen informatiebehoeften levering aan je doelgroep.

Een gedetailleerde uitleg van deze drie fases:

  1. Awareness – In deze fase is de consument zich bewust geworden van het feit dat hij een probleem heeft en dat jij de beste oplossing voor zijn probleem bent. In deze fase moet jij als merk aanwezig zijn om de aandacht van de consument te trekken.
  2. Consideration– Degenen die zich door de fase Bewustzijn bewegen moeten nu verschillende keuzes evalueren die voor hun beschikbaar zijn, inclusief je concurrenten. Ze zoeken informatie die kan helpen met het probleem dat ze proberen oplossen.
  3. Conversion– Degenen die hun reis voortzetten, zijn nu klaar voor een aankoop. Als merk moet je daar zijn zijn om hen het best mogelijke product / dienst aan te bieden. Wij van Digital Movers hebben altijd het doel om leads om te zetten in daadwerkelijke verkopen.

Om dit samen te vatten: in elke fase hebben ze inhoud nodig om hun probleem op te lossen je moet aanwezig zijn om hen de inhoud te bieden die ze nodig hebben.

Het Hero, Hub, Hygiene-model biedt je het best mogelijke model als het erop aan komt video-inhoud in specifieke. In deze blog bespreken we de volledige inhoudsstrategie die je hebt TOFU (inhoud van de bovenste trechter), MOFU (gemiddelde trechterinhoud) en BOFU (onderste trechter inhoud) inhoudstypen. Laten we verder ingaan op dit soort inhoud.

TOP funnel content marketing

In deze fase is de consument zich helemaal niet bewust van jou oplossing en dat moet ook de aandacht van het publiek trekken. Meestal is de consument zich ook niet bewust van hun probleem, dus merken hebben inhoud nodig die consumenten kan helpen bij de aangeboden oplossing.

Als merk moet je ook begrijpen dat de consument in deze fase niet op weg is om veel tijd en moeite te steken in het zoeken naar inhoud. Ze willen geïnspireerd worden, opgeleid of vermaakt worden. Het helpt ook wanneer deze inhoud gemakkelijk te delen en leuk is.

Omdat de consumenten niet veel moeite zullen steken in deze fase, moet jij dat wel doen en zeker zijn dat deze inhoud gemakkelijk wordt geconsumeerd:

  • Inspirerende video’s
  • Korte blog posts
  • E-books
  • Audio of video podcasts
  • Foto’s
  • VR experiences
  • Infographics
  • 360 degree photo en videos

Deze fase is echt om aandacht te krijgen en om nieuwe consumenten aan te trekken in je merk. Voor Giant bicycles hebben wij een video gebruikt om het publiek op te lichten door een verhaal te vertellen, dat werd ongeveer 1,1 miljoen keer bekeken met behulp van Facebook. In deze fase is het belangrijk om de juiste statistieken te meten om er zeker van te zijn dat je de juiste dingen doet.

  • Reach metrics
    • Vertoning per kanaal
  • Engagement metrics
    • Hoeveel mensen hebben contact gemaakt met je bericht of beter nog, doorgeklikt. (CTR)
  • Consumption metrics
    • Paginaweergaven / Unieke pagina aanzichten zo zien veel mensen je inhoud.
  • Retention metrics
    • De tijd die op je Website wordt besteed kan je vertellen hoe betrokken mensen zijn en of de inhoud als interessant wordt ervaren.
  • Brand recall
    • Sociale netwerken zoals Facebook en Instagram laten je je betaalde campagnes optimaliseren voor Merkbekendheid, waar ze automatisch rapporteren over metrics zoals elevator in ad recall.
  • Mentions and sentiment
    Oracle Marketing Cloud biedt de mogelijkheid om sentimenten en sociale activiteiten te volgen ter plaatse als je campagne goede resultaten oplevert. Een ander betaald hulpmiddel is Buzzsumo biedt u de mogelijkheid om je sociale netwerken te volgen.

Een goed voorbeeld is de commercial die Volvo presenteerde met Van Damme die de rol van hoofdpersoon speelde:

plaatje

Denk eraan, het grote doel bovenaan de trechter is om prospecten “probleembewust” te maken en “oplossingsbewust”.Het doel van dit type inhoud is om consumenten naar de volgende fase te duwen: het midden trechterinhoud waar ze proberen hun probleem op te lossen en hulp nodig hebben.

MID funnel content marketing

Je klant is zich er pas van bewust geworden dat hij een probleem heeft en dit is de fase waar je je prospects in leads moet omzetten. In deze fase probeer je de interactie als een merk op en zoek  naar meer informatie die de consument wilt die als een meerwaarde voor hem speelt.

Je kan alle soorten inhoud gebruiken om er zeker van te zijn dat de consument er een soort van achterlaat informatie voor jou.

Zogenaamde ‘how to’-content is het meest waardevol in deze fase en mensen zijn bereid hun informatie achter te laten om er meer van te krijgen. Je kunt nadenken over de volgende soorten inhoud:

  • Educatieve video’s en foto’s
  • Kopergidsen
  • Recensies
  • FAQ
  • E-books
  • White papers, research papers, instructiehandleidingen
  • Softwaredownloads
  • Webinars
  • Case-studies
  •  Quizzen

In deze fase moet je goede meetwaarden hebben om te meten als je de inhoud hebt gemaakt helpt om de vragen van de doelgroep te beantwoorden.

  • Engagement metrics
    Nieuwe vs. Terugkerende bezoekers, verwijzingsverkeer Sociale statistieken
  • Interest and search trends
    Google trends kunnen veel data bijhouden en laten zien of de interesse groeit tijdens de campagne.
  • Consumption metrics
    g. Bounce Rate, Exit Rate, Click-Through Rates (CTR)
  • Lead metrics
    g. Email Sign-ups, Whitepaper Downloads, Webinar deelnemers, etc.
  • Comments, shares & likes

Socialemediakanalen bieden je de mogelijkheid om te zien hoeveel een bericht leuk wordt gevonden of is gedeeld. Het laat ook het aantal reacties zien.

Google doet hier fantastisch werk, daar hebben ze veel uitlegvideo’s over hulpprogramma’s zoals AdWords: https://www.youtube.com/user/learnwithgoogle/videos

Nu de laatste stap om je consument om te zetten in een verkoop. De Bottom

BOTTOM funnel content marketing

Dit is het punt waar we geïnteresseerde consumenten moeten omzetten in verkoop. In deze stadium is het heel belangrijk dat je consumenten kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn omdat ze anders naar de concurrent gaan. De consument overtuigen voor een feitelijk verkoop veel bedrijven maken gebruik van free trials. Dit helpt consumenten te overtuigen van uw product of dienst.

Hier zijn enkele voorbeelden van content met een goed BOFU-gehalte

  • Demo’s / gratis proefversies
  • Klantverhalen
  • Vergelijking / Spec Sheets
  • Webinars / evenementen
  • Miniklassen

Hootsuite is een van de platforms die gratis proefversies gebruikt om een ​​daadwerkelijke verkopen te krijgen. Dit is een perfect voorbeeld van BOFU om bedrijven te overtuigen op hun reis naar de perfecte oplossing.

plaatje

Een ander geweldig voorbeeld van BOFU-inhoud wordt gedaan door Airbnb met hun verhalensectie. Hun inhoudelijke zorg over mensen, zowel degenen die een eigen huis hebben als de reizigers die zij gebruiken. Ze hebben een hele sectie van hun Website genaamd Airbnb.com/stories en het staat vol met video’s en bios of hosts en gasten over de hele wereld. Het is een geweldige manier om mensen te overtuigen in de laatste fase van een definitieve beslissing. Het hangt altijd af van wat je definieert als een conversie, maar de onderstaande statistieken zijn wel algemene statistieken die je kunt gebruiken om het succes van jou campagne of te meten Website.

  •  Lead metrics
    • E.g. Whitepaper Downloads, leadgeneratieformulieren
  • Demo requests
    • E.g. Ratio of Demo Requests to Customers, Demo Conversies
  • Sales metrics
    • E.g. Sales Conversion Rate, Transacties

Een lang verhaal kort

Content stimuleert verkoop, en visuele inhoud gaat je helpen om sneller meer verkopen te genereren. Ook worden ze veel sneller verwerkt door de hersenen. Je kunt jou digitale marketing structureren met de campagne-bestemmingspagina met onder andere allerlei inhoud die in verschillende stadia wordt gebruikt. Er zijn drie kernfasen (bewustzijn, aandacht, aankoop) die de consument gaat door met drie verschillende soorten inhoud die je ze kunt geven (TOFU, MOFU, BOFU-inhoud). Door de inhoud op de juiste manier te structureren, kan je deklantreis beschrijven en je consumenten helpen bij hun aankoop.

 

Mathias Aaftink

Auteur Mathias Aaftink

Intrigued by customer behavior, online performance marketing and customer experience and the way organizations act on that. With my experience I feel comfortable in the world of (digital) marketing and branding. I take on new challenges with great pleasure and I immediately feel a great sense of responsibility for making it into a success. Projects where I can use my entrepreneurial skills and mindset give me a lot of energy and this is where I can be an added value for for you.

Meer berichten van Mathias Aaftink

Laat een reactie achter

Chat openen
1
👋 Samen online groeien en mooie resultaten behalen? 📈 Stuur ons een WhatsApp berichtje en ontvang meer informatie!