Gestructureerde data wat is het en hoe begrijpt Google jouw content beter?

Vraag jij jezelf weleens af hoe jouw content verbeterd kan worden en daardoor beter kunt presenteren met behulp van gestructureerde data om meer klanten aan te trekken door mate van zoekmachines?

Door structured data (gestructureerde data) toe te passen op je content wordt het voor Google makkelijker om je content te lezen. Het gevolg hiervan is natuurlijk dat je beter in de zoekresultaten komt. 

In de post van vandaag zullen wij je meer vertellen over wat gestructureerde data inhoudt, wat het doet en hoe je het kunt gebruiken.

Wat is gestructureerde data en wat is het voordeel ervan?

Gestructureerde data of ‘markup’ zijn stukjes code of ‘markers’ die je toevoegt aan de content op je webpagina’s. Deze stukjes code hebben een specifieke structuur die gelezen wordt door de machines van Google. Dit help zoekmachines de content beter te begrijpen.

Waarom is dit belangrijk?

Eigenlijk vertel je de zoekmachines via de gestructureerde data wat de specifieke content inhoudt.

Je kan bijvoorbeeld vertellen aan Google dat iets een foto, adres, telefoonnummer, review etc. is.

De taal die wordt gebruikt voor het communiceren met zoekmachines heet schema.org. Schema.org is een vocabulaire dat gebruikt kan worden met verschillende formats.

Schema.org heeft 3 formats: JSON-LD, microdata of RDFa. Zie het als dialecten of 3 verschillende manieren om gestructureerde data te schrijven. JSON-LD is het meest voorkomende format dat wij aanraden om te gebruiken.

Zoekmachines zoals Google lezen die code om de website beter te begrijpen, maar ook gebruikt Google de gestructureerde data in een specifieke manier om de webpagina’s in de zoekresultaten op te laten komen.

Zie dit voorbeeld hieronder:

Dit levert verrijkte zoekresultaten op, ook wel bekend als ‘rich snippets’. Het belangrijkste voordeel hiervan is dat je betere click through rates krijgt binnen Google!

Het verrijkt de zoek resultaten met extra informatie bijvoorbeeld een map, reviews, afstand, openingstijden etc.

Ondanks dat je schema toevoegt aan je website is het nog niet zo dat Google altijd deze rich snippets laat zien. 

Google beslist waar en wanneer de data relevant is. Er is geen garantie, maar hoop doet leven!

Volgens Yoast.com zijn er verschillende mogelijkheden om je content te verrijken:

  •      Breadcrumbs
  •       Zakelijke contracten
  •       Carousels
  •       Logos
  •       Sitelinks  & Searchboxen
  •       Sociale profielen
  •       Artikelen
  •       Boeken
  •       Courses
  •       Datasets
  •       Evenementen
  •       Fact checks
  •       Job postings
  •       Lokale ondernemingen
  •       Music
  •       Occupaties
  •       Podcasts
  •       Producten
  •       Recepten
  •       Reviews
  •       TV & films
  •       Video

Ik wil dit! Laten we beginnen!

Heb je de geweldige lijst met schema’s bekeken? Er is een hoop wat je kan markeren!

Ziet er overtuigend uit toch?

Laten we dieper ingaan op hoe je makkelijk kan beginnen.  

Het is onderverdeeld in maar 4 stappen so sit back and relax wij nemen je mee.

1. Kies het schema dat je wilt uitvoeren.

Er is een lange lijst op schema.org die uitlegt wat het meest voorkomend is. Hier is een overzicht:

  •       Organisatie
  •       Plaats
  •       Lokale bedrijven
  •       Restaurant
  •       Persoon
  •       Product
  •       Aanbod
  •       Review
  •       Creatief werk
  •       Boek
  •       Film
  •       Muziek Opname
  •       Recept
  •       TV Series
  •       Evenement

De eerste stap is het creëren van een Roadmap zodat je die makkelijker kan toepassen. Deze voorbeelden hieronder kunnen worden gebruikt:

  •       http:www.digitalmovers.nl/about – Organisatie, Lokale Bedrijven
  •       http:www.digitalmovers.nl/team – Persoon
  •       http:www.digitalmovers.nl/clients – Creatief werk
  •       http:www.digitalmovers.nl/testimonials – Review

Onthoudt dat een schema meerdere keren voor verschillende doelen toegepast kan worden. Persoon is bijvoorbeeld een goed schema om een persoon te omschrijven maar dit kan ook een adres hebben die geassocieerd kan worden met het bedrijf.

2.  Nu kunnen we echt de Data markup creëren

Je hoeft geen Webdeveloper meer te zijn om een markup uit te voeren op gestructureerde data. Wij adviseren altijd om de hulp van een SEO specialist en webdeveloper in te schakelen, maar met de Structured Data Markup Helper van Google is het makkelijker om zelf de markup uit te voeren:

1) Open de Structured Data Markup Helper  vink dan het data type aan die je wilt voor de markup. Plak het in de URL in het veld dat je kan selecteren van het overzicht uit de vorige stap en druk op “Start Tagging”.

 

 

2) Je kan nu ook alle elementen van de pagina markeren en toevoegen wat je wilt markeren. Als je klaar bent dan druk je op de rode knop waar je de HTML mee creëert.

3) Nu kan je gaan  selecteren, de keuze ligt tussen JSON-LD of MICRODATA. Selecteer JSON-LD vanaf het dropdown menu. De volgende stap is het kopiëren van de code en plakken in <head> or <body> tags in de HTML code van de toebehorende pagina op je website. Als je veel pagina’s hebt bevelen wij sterk aan om in contact te komen met onze developers en SEO specialisten omdat dit proces veel tijd kost om het stapsgewijs te doen.

4. Tenslotte test je de markup

Nu kan je de markup testen in de Structured Data Testing Tool. Deze tool geeft inzicht in de markup data die toegepast wordt in de correcte manier ook als er errors of waarschuwingen voorkomen.

Zoals je weet is SEO een strategie die een tijdje duurt en wat ook opgaat voor gestructureerde data. Google pikt helaas niet gelijk deze “rich snippets” op. Voor bijbehorende trainingen en aanbevelingen, lees  introduction to Structured Data door Google die je kan helpen bij een kickstart voor gestructureerde data.

5. Check Search Console voor mogelijke problemen

Zorg ervoor dat je regelmatig de gestructureerde data checkt in de Search Console, omdat het laat zien waar eventuele errors voorkomen.

Ook is het handig omdat het de informatie highlight over je gestructureerde data die je nog niet hebt gezien. Hier kan je het vinden: Search Appearance > Structured Data

In een notendop

Gestructureerde data maakt je content meer verrijkt voor Google. Door het markeren van je content krijgt de gebruiker van Google een “rijk resultaat” te zien. Dit maakt het nog aangenamer dat de gebruiker doorklikt naar je pagina.

Het is daarvoor zeer rendabel om gestructureerde data toe te voegen binnen je site. Het is gemakkelijk zelf te doen met de Structured Data Markup Helper maar ook bevelen we het aan om je web-developer of SEO specialist in te lichten om je eventueel te assisteren met het toevoegen in je website om bugs te voorkomen.