Skip to main content

Google Analytics en de AVG compliancy stappen.

Elk bedrijf moet voldoen aan de AVG wetgeving. Dit geldt ook voor Google Analytics zodat jij als bedrijf de gegevens van jou bezoekers beschermt. Binnen Google Analytics analyseren wij online marketeers enorm veel data. Het is dus is best belangrijk dat we dat kunnen blijven doen. Met de komst van de AVG is het nodig om je Google Analytics op AVG vriendelijk te zetten. Het voordeel van Google Analytics is dat we het gedrag van consumenten nog steeds kunnen controleren zonder toestemming. Echter moeten wij ze wel informeren wat we met die informatie doen.

Je moet ze informeren over:

  • Dat je GA cookies gebruikt
  • je moet een amendement voor gegevensverwerking sluiten met Google
  • Dat de functie van gegevens delen uit staat
  • Dat je het IP-adres hebt geanonimiseerd
  • Dat je Google-services zoals (AdWords en Optimize) niet combineert met GA-cookies

Je kunt je gebruiker hierover vertellen in je privacyverklaring, maar je moet deze instellingen ook wijzigen in je Google Analytics-account:

De gegevensverwerking sluiten met Google

De eerste stap is om een overeenkomst te sluiten met Google. Je doet dit als volgt:

  1.     Ga naar admin  
  2.     Ga dan naar Account Settings
  3.     scroll naar beneden en daar vindt je amendement op gegevensverwerking
  4.     accepteer het
  5.     sla het op

Er is ook de mogelijkheid voor je gebruikers om zich af te melden voor Google Analytics. Je kunt je Website gebruiker bedienen met deze plug-in die ook door Google zelf is gemaakt: link

Zet gegevens delen met Google uit

Wanneer je Google Analytics gebruikt, ben je niet de enige die toegang heeft tot deze gegevens. De boxes onderaan laten zien dat Google in staat is om de gegevens te gebruiken. Veel website beheerders en online marketeers zijn hier niet bewust van en het is handig om deze boxes uit te zetten om aan de AVG eisen te voldoen.

  1.     Ga naar Admin
  2.     Ga dan naar account instellingen
  3.     scroll naar beneden
  4.     zet het uit

Anonimiseren van je bezoekers IP-adres.

Ook IP adressen zijn persoonlijke data en daarom valt het ook onder het AVG reglement. Dit is waarom het laatste deel van het IP-adres verwijderd moet worden voordat Google Analytics deze gegevens opslaat. Dit is best makkelijk te doen vooral als je Google tag manager gebruikt. In principe moet je een extra regel toevoegen aan jouw trackingcode. Dit zorgt ervoor dat het laatste deel van het IP-adres niet meer wordt getoond.

Wanneer je Google Tag Manager gebruikt, kan je de instellingen binnen de Google Analytics wijzigen in anonymizeIp en instellen op true. Een andere manier om het te doen is om een andere regel toe te voegen bij je Google Analytics tag in jouw code.

Vervang de onderstaande regel met de onderstaande code en wijzig de UA-XXXXXXXX-X-code met je  persoonlijke code om gegevensverlies te voorkomen.

gtag(‘config’, ‘UA-XXXXXXXX-X’, { ‘anonymize_ip’: true });

Zet gegevensverzameling voor adverteren uit.

Je bent er bijna. De volgende stap gaat over gegevens delen met een derde partij (in dit geval Google). Wanneer je bijvoorbeeld Google Ads gebruikt voor remarketingopties. Om dit uit te zetten moet je de volgende stappen volgen.

  1.     Ga naar admin
  2.     Ga naar account instellingen
  3.     Eigendom
  4.     Tracking informatie
  5.     Gegevensverzameling
  6.     Zet deze 2 opties uit

Zet gebruikers ID uit.

Google kan het gedrag van een persoon koppelen aan meerdere apparaten en sessies door gebruikers-ID’s te maken. Als bezoekers kunnen inloggen op jouw website of als ze een andere mogelijkheid hebben om te laten zien wie ze zijn, dan is er een mogelijkheid om gedrag te koppelen aan meerdere sessies en apparaten (zoals laptop, tablet en smartphone).

Dit is alleen toegestaan met de voorafgaande toestemming van de gebruiker (bijvoorbeeld op het moment dat ze een account op de website maken). Het moet daarom duidelijk worden beschreven in de privacyverklaring.

Hebben ze deze toestemming niet gegeven? Zorg ervoor dat de functie “Gebruikers-ID’s inschakelen” is uitgeschakeld.

Zo zet je het uit:

  1.     Ga naar admin
  2.     Ga naar account instellingen
  3.     Ga naar Eigenschap instellingen
  4.     Ga naar tracking info
  5.     Ga naar user ID
  6.     Zet deze opties uit of omschrijf in je privacy stament duidelijk dat je deze ID’s voor een doeleinde gebruikt.

Privacy vriendelijk en gebruikersvriendelijke instellingen.

Als je de bovenstaande stappen heb doorlopen, heb je nu je Google Analytics account volledig privacy vriendelijk gemaakt.

Hou er rekening mee dat deze stappen bijvoorbeeld van invloed zijn op jouw remarketing mogelijkheden. Controleer deze stappen altijd bij een juridisch adviseur om er zeker van te zijn dat alles correct is ingesteld.

Je kunt meer informatie over de instructies in deze PDF vinden. Aan deze blog kunnen geen rechten worden ontleend. Controleer deze instellingen altijd met een juridisch adviseur.

Mathias Aaftink

Auteur Mathias Aaftink

Geïntrigeerd door klantgedrag, performance marketing en klantervaring en de manier waarop organisaties daarop inspelen. Met mijn ervaring voel ik me thuis in de wereld van (digitale) marketing en branding. Ik ga nieuwe uitdagingen met veel plezier aan en voel meteen een groot verantwoordelijkheidsgevoel om er een succes van te maken. Projecten waarbij ik mijn ondernemende vaardigheden en mindset kan inzetten geven mij veel energie en dit is waar ik voor u van toegevoegde waarde kan zijn.

Meer berichten van Mathias Aaftink

Laat een reactie achter

Chat openen
1
👋 Samen online groeien en mooie resultaten behalen? 📈 Stuur ons een WhatsApp berichtje en ontvang meer informatie!